Rebelle: “Laptop viel uit tijdens handen-in-de-lucht-moment”

Rebelle 2011
Deze week in de serie MY FIRST GIG: de Nederlandse dj/producer Rebelle. Over het begin van haar carrière: "Op Koningsdag gooide iemand een halve croissant naar mijn hoofd."

This post is also available in: English (Engels)

Deze week in de serie MY FIRST GIG: de Nederlandse Marinka da Fonseca a.k.a. Mirre Joanne a.k.a. dj/producer Rebelle. Tegenwoordig is ze ook een liefhebbende moeder en werkt ze naast het dj'en als trauma- en dearmounning therapeut. Over het begin van haar carrière herinnert ze zich: "Op Koningsdag gooide iemand een halve croissant naar mijn hoofd. WTF, gooi er een hele, you wankers!"

“Mijn eerste keer in een club draaien, was zeven jaar geleden in de Amsterdamse Clup Up tijdens ThemeHouse, een feestje van Ronald Verdegaal (Verdi). Ik mocht openen en er was nog geen publiek, buiten m’n goede vriend Carlos (dj Carlos Valdes) voor support en Verdi zelf natuurlijk. En dat was maar goed ook.”(lacht) “Ik geloof dat er ook nog een paar vrienden waren en twee mensen die vanuit een ander feestje speciaal naar me kwamen luisteren.”

Rebelle 2018 768x512 - Rebelle: “Laptop viel uit tijdens handen-in-de-lucht-moment”

Timecode en Traktor

“Ik had me netjes voorbereid, maar toch was ik best zenuwachtig. In die tijd draaide ik nog met timecode vinyl en Traktor. Ik kreeg bij dezelfde mensen die hier speciaal naar me kwamen luisteren daarna wel mijn eerste betaalde gig. Ik weet nog steeds niet helemaal waarom, want ik opende met 130 bpm.”(lacht) “Verder verliep de set zonder al te veel fouten, maar dat is ook best logisch: als je met Traktor draait en het lukt even niet, dan druk je gewoon op sync.”

‘Handen in de lucht’'

“Al gauw ben ik met Traktor gestopt. Als je muziek een paar keer tijdens een set is uitgevallen, ben je daar snel van genezen. Ik geloof dat ik voor het laatst met Traktor heb gedraaid in de Sugar Factory in Amsterdam. Goede vriendin Sandrien (dj Sandrien) was aanwezig voor support. Ik weet nog dat ze achter me zat. Aan het einde van een break, tijdens zo’n handen-in-de-lucht-moment, viel mijn laptop uit. Of was er iets met de geluidskaart? Ik keek naar Sandrien en zij gebaarde naar me: ‘zet een cd aan’, maar die had ik natuurlijk niet bij me. Dat zou me niet nog eens gebeuren! Dit moment was voor het mij het einde van draaien met een laptop.”

Rebelle maart 2017 768x512 - Rebelle: “Laptop viel uit tijdens handen-in-de-lucht-moment”

Bijna overgeven

“De eerste keer zonder laptop was op Tomorrowland in 2013. Voor die gig was ik enorm zenuwachtig. Ik moest bijna overgeven voor ik begon. Achteraf denk ik: ‘waarom doe je zoiets ook in godsnaam voor het eerst tijdens zo’n soort gig?!’” (lacht)

Paradiso overleefd

“Niet dat ik er iets van heb geleerd want drie jaar later besloot ik voor het eerst met vinyl te draaien… in Paradiso. Tijdens die set skipten de platen af en toe en het bijsturen lukte niet echt. Dat was dus niet zo’n succes en best wat gerommel. Gelukkig heb ik het overleefd zonder met tomaten te worden bekogeld.” (lacht) “Nu we het daarover hebben: afgelopen Koningsdag kreeg ik wel een halve croissant naar mijn hoofd. WTF, gooi dan een hele, you wankers!” (lacht)

Rebelle 2016 768x512 - Rebelle: “Laptop viel uit tijdens handen-in-de-lucht-moment”

Openen is vak apart

“Het openen gaat tegenwoordig ook ietsiepietsie anders. Dat is een vak apart, vind ik. Je moet mensen de tijd geven om binnen te komen en in de sfeer te komen, zodat ze zijn opgewarmd voor de volgende artiest. Dat doe je natuurlijk meestal niet op 130 bpm.”

Mamma geworden

“Afgelopen zomer was een zomer met een heleboel eerste keren. Ik draaide voor de eerste keer op Welcome To The Future, was voor het eerst op Redlight Radio en mocht voor het eerst in Club Shelter draaien. Bovendien, na eerder al eens te hebben gedraaid tijdens Gaypride Amstelveld mocht ik daar afgelopen augustus voor het eerst bijna afsluiten. Bovendien ben ik mamma geworden, ook voor het eerst. De zenuwen voorafgaand aan het draaien, zijn minder als een paar jaar geleden, maar elke eerste keer blijft spannend.”

Rebelle bij het homomonument 2018 768x1152 - Rebelle: “Laptop viel uit tijdens handen-in-de-lucht-moment”

“Op dit moment werk ik aan een nieuwe ep. Deze zijn we in de Redbull Studio’s aan het mixen. Op vrijdag 19 oktober, tijdens ADE, draai ik op Insomnia in de Sugar Factory, samen met onder anderen Barbara Ford en in december vertrek ik naar Milaan om daar met Tahko en anderen te draaien.”

Dit interview met Rebelle is oorspronkelijk in oktober 2018 gepubliceerd op This Is Our House.

Wie is Rebelle?

Rebelle’s aanstekelijke sound haalt inspiratie uit Chicago house tot techno. Met haar bedrijf Rebel-Tape Productions organiseert ze LAWLESS, diepe underground evenementen in Amsterdam. Verwacht rauwe, compacte en back-to-basics sounds die volledig worden geleid door de flow van muziek en creativiteit.

Na een carrière als professioneel danseres begon Rebelle met het draaien van platen. Ze groeide op met een vader die werkzaam was in het nachtleven als uitsmijter én DJ. Haar leven lang hoorde ze housemuziek, en ze denkt dat dit – naast alle vrolijke vibes – de reden is waarom ze zo houdt van de old school vibe en sound.

Rebelle stond op grote festivals als Tomorrowland en in iconische clubs als Fuse Brussels en Radion Amsterdam. Ze deelde het podium met legendes als Tyree Cooper, A Guy Called Gerald en Marshall Jefferson.

Daarnaast host Rebelle haar eigen LAWLESS-avonden in Amsterdam. Daar beleef je Rebelle in haar puurste vorm. Old school. Tyree Cooper and A Guy called Gerald zijn het erover eens: “Ze is een ontzettend warme en zorgzame host en artieste, met een geweldige en positieve energie.”

Meer Rebelle?

Meer FIRST GIGS? Klik hier!

Deel deze post